Onze Straat

 
01_Beeld_Onze_Straat_staand-%28c%29_Gordon_Meuleman_web.jpg
01_Beeld_Onze_Straat_staand-(c)_Gordon_Meuleman_web.jpg

Onze Straat
(2019)

In maart 2019 gaat de tweede voorstelling van Daria Bukvić bij Het Nationale Theater in première: ‘Onze Straat’, een nieuw stuk van Nathan Vecht gebaseerd op de Amerikaanse toneelklassieker ‘Our Town’ van Thornton Wilder. Met een topcast van tien acteurs reist de voorstelling twee maanden langs de grote theaterzalen van Nederland, waar de voorstelling in een intieme setting toneel op toneel gespeeld zal worden.

Credits

Producent
Het Nationale Theater

Tekst
Nathan Vecht

Regie
Daria Bukvić

Spel
Scott Beekhuizen, Leon Ali Çifteci, Joy Delima, Tamar van den Dop, Antoinette Jelgersma of Marisa van Eyle, Yela de Koning, Mark Lindeman, Nazmiye Oral, Romana Vrede en Stefan de Walle

Vormgeving
Dymph Boss & Janne Sterke

Muziek
Wilko Sterke

Licht
Julian Maiwald

Dramaturgie
Willemijn Barelds

Regie-assistentie
Emilie Pos

Publiciteitsbeeld
Gordon Meuleman

Over de voorstelling

Onze Straat gaat over een straat, in een stad, ergens in Europa. Een straat zoals er duizenden zijn, met een avondwinkel, een wasserette en bewoners die wel een voordeur maar niet hun leven delen. In drie grote scènes zien we hoe de tijd door de straat heen trekt. Gedurende de avond leren we negen bewoners kennen. We zien hoe hun levens zich in twaalf jaar ontwikkelen. En hoe om hen heen de straat verandert: mensen verhuizen, er ontstaan liefdes, kinderen worden geboren, ouderen sterven. Niets blijft zoals het is, maar het leven gaat door.

Het publiek zit rondom de acteurs op het toneel. Tussen de scènes en na afloop van de voorstelling worden hapjes en drankjes uitgedeeld. Met o.a. de Theo d'Or 2017 winnares Romana Vrede.

Toneelschrijver Nathan Vecht (Kunsthart, Aquarium, In de ban van Broadway) baseerde Onze straat op de klassieker Our Town van Thornton Wilder. Dit stuk wordt in de Verenigde Staten jaarlijks door tientallen toneelgezelschappen en scholen gespeeld, waarbij de acteurs dicht op en tussen het publiek spelen. Daria Bukvić neemt die traditie mee in haar regie van Onze straat. Met Onze straat toont Bukvić een zachtere kant van zichzelf. Zij vraagt zich af: ‘Zijn we in een moderne Europese stad nog in staat om ons met elkaar te verbinden?’.


In de pers

Het Parool

Magisch-realistische voorstelling combineert op slimme wijze kleinmenselijk huiskamerdrama met een epische vertelling. Een ontroerende schets van kleine levens in een verhardende maatschappij. Regisseur Daria Bukvić toont een groot vakmanschap.


Theaterkrant

Een gelaagd portret waarin met humor en ontroering zowel het alledaagse als de grote levensvragen passeren.


Scenes

Moderne geschiedschrijving als ode aan verdraagzaamheid.